Artikel uit Klasse: 'Hoe digitaal is het klaslokaal?'
Ik heb dit artikel gekozen, omdat ik me wel in dit thema kan vinden. Ikzelf heb de overgang naar een digitaler tijdperk meegemaakt. Hiermee bedoel ik dat ik de evolutie van een klas met enkel één vaste pc en een beamer tot een gans vernieuwde school met in bijna elk lokaal een digibord, heb meegemaakt. Ik vond dit artikel ook interessant om te linken aan mijn stage. Ik doe nu stage op mijn oude middelbare school en het is daar nog steeds hetzelfde als toen ik er ben weggegaan, dus het ICT-gebruik is eigenlijk nog vrijwel hetzelfde gebleven.
Met puntje een van dit artikel ben ik het dus zeker eens. Er zijn zo veel toepassingen die je met een digibord zou kunnen doen, maar ik heb zelf ook nooit meegemaakt dat mijn leerkracht daar gebruik van maakte. Sociale media kwam ook wel eens aan bod op mijn school, maar zeker niet uitgebreid. Ik kan ook bevestigen dat sociale media buiten de schoolmuren heel intensief gebruikt wordt door de leerlingen. Dat deed ik namelijk ook.
Ik kan er wel inkomen dat mannen op ICT-vlak nog steeds iets beter zijn dan vrouwen. Mannen interesseren zich nu eenmaal in zulke dingen en vrouwen veel minder. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat een vrouw geen ICT-expert kan zijn! Dat jongere leerkrachten vaker ICT gaan toepassen dan oudere vind ik niet meer dan logisch, want de jongere is opgegroeid in een veel meer geëvolueerde wereld.
Dat jongeren zich minder sterk vinden in e-mailen vind ik ook zeer vanzelfsprekend, want tegenwoordig heb je zo veel andere kanalen om met elkaar te communiceren en mail is nu eenmaal de minst aantrekkelijke. Dat jongeren hun mediawijsheid in vraag stellen, vind ik ook niet abnormaal, want ik zou mezelf ook niet zo hoog inschatten. Er is tegenwoordig gewoon zo veel waar je op kan letten en waar je op moet letten, dat je er gewoon liever niet op let.
Ik had, eerlijk gezegd, nog nooit gehoord van een ICT-coördinator, maar ik vind het zeker geen slecht idee. Iemand die didactische ondersteuning komt geven in een klas over ICT is altijd nuttig, denk ik dan.
Ik begrijp wel dat lagere scholen meer inzetten op mobiele toestellen. Deze kinderen zijn in het algemeen ook veel ‘mobieler’ dan secundaire schoolkinderen. Wat ik in het middelbaar wel zie, is dat de eigen smartphone vaker wordt ingezet en dat is ook logisch, want lagereschoolkinderen hebben (vaak) nog geen telefoon.
Het verbaast me niets dat scholen nog steeds geen ICT-beleid hebben. Ikzelf heb er precies ook nooit iets van gemerkt of bij stilgestaan dat er computers, laptops en digiborden kwamen. Het was er allemaal precies gewoon ‘ineens’. Met andere woorden, de school heeft de leerlingen nooit echt ingelicht over ICT-gebruik.
Het digitaal leerlingvolgsysteem vind ik echt wel een meerwaarde voor scholen. Het maakt alles zo toegankelijk en dat is zeer positief. Ikzelf vond het ook leuk om ermee te werken.
Dag Aster
BeantwoordenVerwijderenHoewel ik mezelf niet zou plaatsen in de groep van 'oude' leerkrachten, voelde dit vandaag toch wel zo aan. Tijdens het oefenen met het digibord heb ik een paar keer gedacht dat ik misschien wel bijles zou kunnen gebruiken.
Zoals jij aanhaalt, worden deze middelen en toepassingen vaak te weinig ingezet. Ik denk dat we nog niet de helft gebruiken van wat zo'n bord eigenlijk allemaal kan.
Ik geloof dat dit ook komt omdat nog niet alle scholen voorzien zijn.
In 'mijn tijd' gebruikten we geen bordboeken en werd alles op het bord geschreven. Wij moesten ook nog elk lesuur onze agenda inschrijven, zoiets als smartschool bestond nog niet. Misschien ben ik dan toch al iets ouder dan ik zelf denk...
Groetjes, Dorien